Translate

Saturday, 5 May 2012

Hera "Ratu tuhan-tuhan Dewi Perkahwinan, Wanita dan Kelahiran"


The Campana Hera, a Roman copy of a Hellenistic original, from the Louvre
 
                                                                           HERA
 
Hera adalah isteri dan salah satu daripada tiga saudara perempuan Zeus dalam panteon Olimpik mitologi Yunani dan agama. Fungsi ketua beliau adalah sebagai dewi wanita dan perkahwinan. Rakan sejawat beliau di dalam agama Rom purba adalah Juno. Lembu ini dan merak adalah suci kepadanya. Ibu Hera adalah Rhea dan bapa Cronus beliau.

Digambarkan sebagai megah dan sesungguhnya, sering bertakhta, dan dimahkotakan dengan polos (mahkota tinggi silinder yang dipakai oleh beberapa dewi Great), Hera boleh menanggung buah delima di tangannya, lambang darah subur dan kematian dan pengganti untuk kapsul narkotik popi candu. [1] Seorang ulama mitologi Yunani Walter Burkert menulis di dalam Agama Yunani, "Walau bagaimanapun, terdapat kenangan perwakilan sebelum aniconic, sebagai tunggak dalam Argos dan sebagai sekeping papan pada Samos." [2]

Hera telah dikenali kerana sifat cemburu dan pendendam, terutamanya terhadap pencinta dan keturunan Zeus, tetapi juga terhadap manusia yang melintasi dia, seperti Pelias. Paris tersinggung dengan memilih Aphrodite sebagai dewi paling cantik, pendapatan kebencian Hera.
 
Kultus daripada HeraHera mungkin telah pertama yang orang Yunani mendedikasikan sebuah flora kuil berbumbung tertutup, di Samos kira-kira 800 SM. Ia telah digantikan kemudian oleh Heraion, salah satu kuil terbesar Yunani di mana-mana (dan mezbah Yunani di hadapan kuil, di bawah langit terbuka). Terdapat banyak kuil yang dibina di tapak ini demikian keterangannya agak mengelirukan dan arkeologi tarikh tidak pasti.
Kita tahu bahawa kuil yang dicipta oleh pengukir dan arkitek Rhoecus yang telah dimusnahkan antara 570 - 60 SM. Ini telah digantikan oleh Polycratean kuil 540-530 SM. Dalam satu-kuil yang kita lihat hutan 155 lajur. Terdapat juga tiada bukti jubin pada kuil ini mencadangkan sama ada kuil itu tidak pernah selesai atau bahawa kuil itu adalah terbuka kepada langit.
Santuari lebih awal, yang dedikasi kepada Hera kurang selamat, adalah jenis Mycenaean yang dipanggil "santuari rumah". [6] Samos penggalian telah mendedahkan tawaran nazar, ramai di antara mereka lewat 8 dan ke-7 SM berabad-abad lamanya, yang menunjukkan bahawa Hera di Samos tidak semata-mata tempatan dewi Yunani Aegean: muzium mengandungi angka-angka tuhan-tuhan dan Suppliants dan lain-lain tawaran nazar dari Armenia, Babylon, Iran, Asyur, Mesir, bukti reputasi yang ini tempat perlindungan daripada Hera menikmati dan kebanjiran jemaah yang terlalu ramai . Berbanding kepada dewi ini yang besar, yang juga memiliki kuil terawal di Olympia dan dua kuil abad kelima dan keenam daripada Paestum, orang yg kurang ajar Homer dan mitos "hampir ... angka komik" mengikut Burkert. [7 ]

 
Kuil Hera di Agrigento, Graecia.Though Magna terbesar dan terawal bebas berdiri kuil Hera adalah Heraion dari Samos, di tanah besar Yunani Hera terutama disembah sebagai "Argive Hera" (Hera Argeia) di tempat perlindungan yang berdiri di antara Mycenaean bekas bandar-negeri Argos dan Mycenae, [8] di mana perayaan-perayaan di maruahnya yang dipanggil Heraia telah diraikan. "Ketiga-tiga bandar yang saya suka terbaik," Permaisuri yang bermata besar Syurga mengisytiharkan (Iliad, buku iv) "Argos, Sparta dan Mycenae jalan-jalan yang luas." Terdapat juga kuil Hera di Olympia, Corinth, Tiryns, Perachora dan pulau suci daripada Delos. Di Magna Graecia, dua kuil Doric untuk Hera telah dibina di Paestum, kira-kira 550 SM dan kira-kira 450 SM. Salah seorang daripada mereka, lama dipanggil Kuil Poseidon telah dikenal pasti pada tahun 1950-an sebagai sebuah kuil kedua di sana daripada Hera. [9]
Di Euboea perayaan Daedala Great, suci bagi Hera, dirayakan pada kitaran enam puluh tahun.
Kepentingan Hera dalam tempoh kuno awal disahkan oleh projek-projek bangunan besar yang dijalankan dalam maruahnya. Kuil-kuil Hera di dua pusat utama kultus beliau, Heraion dari Samos dan Heraion Argos di Argolid yang paling awal monumen kuil Yunani dibina, dalam abad ke-8 SM.
Hera, awal importanceBoth Hera dan Demeter mempunyai sifat-sifat ciri-ciri banyak Dewi yang Great bekas. [10] The dewi Minoan diwakili dalam meterai dan tinggalan lain, siapa orang-orang Yunani dipanggil 'Puan of Animals' Potnia Theron, ramai yang sifat-sifat yang kemudian juga diserap oleh Artemis , seolah-olah telah menjadi jenis dewi ibu [perlu petikan], dalam beberapa perwakilan dia menghisap haiwan yang beliau memegang. Kadang-kadang ini peranan yang diturunkan adalah seperti jelas sebagai penggantian mudah boleh membuat ia [perlu petikan].
Menurut Hymne Homerik III untuk Delian Apollo, Hera telah ditahan Eileithyia sudah menghalang Leto dari pergi ke buruh dengan Artemis dan Apollo, sejak bapa adalah Zeus. Dewi lain yang hadir pada kelahiran pada Delos telah menghantar Iris untuk membawa beliau. Sambil melangkah apabila pulau itu, kelahiran ilahi bermula. Dalam mitos kelahiran Heracles, Hera sendiri yang duduk di pintu sebaliknya, melambatkan kelahiran Heracles sehingga protege, Eurystheus, telah dilahirkan 1.
Lagu Hymne Homerik Pythian Apollo membuat Typhaon raksasa keturunan Hera kuno dalam bentuk Minoan, perak akan diri sendiri, seperti versi yang besar salahnya dari Hefestus, dan whelped di dalam gua di Cilicia. [11] Beliau memberi makhluk kepada Gaia meningkatkan.

 
Salinan Rom Hera Yunani abad ke-5 "Barberini Hera" jenis, dari ChiaramontiIn Museo Kuil Hera di Olympia, angka kultus duduk Hera adalah lebih tua daripada angka pahlawan Zeus yang mengiringi. Homer menyatakan hubungan dengan Zeus halus di Iliad, di mana dia mengisytiharkan untuk Zeus, "Saya anak sulung Cronus ', dan pagi mulia bukan atas alasan ini sahaja, tetapi juga kerana saya isteri anda, dan anda adalah raja segala tuhan . "[12] Walaupun Zeus ini sering dipanggil Zeus Heraios 'Zeus, (isteri) Hera', rawatan Homer daripada Hera kurang daripada hormat, dan dalam versi lewat anekdot mitos (lihat bawah) dia muncul untuk menghabiskan kebanyakan dia membalas dendam masa berkomplot pada nimfa yang tergoda dengan Permaisuri beliau, untuk Hera mengekalkan semua peraturan lama kanan masyarakat Yunani dan pertubuhan wanita.
MatriarchyThere telah biasiswa yang agak besar, mencapai kembali ke Johann Jakob Bachofen pada pertengahan abad ke-19, [13] tentang kemungkinan bahawa Hera, yang awal penting dalam agama Greek kukuh, pada asalnya adalah dewi kaum peribuan, mungkin menduduki Greece sebelum orang Hellene. Dalam pandangan ini, aktiviti sebagai dewi perkahwinan menubuhkan bon patriarki subordinasi sendiri: tentangan penaklukan Zeus diterjemahkan sebagai "cemburu" Hera, tema utama anekdot sastera yang memotongan kultus purbanya [14].
Walau bagaimanapun, ia kekal tuntutan kontroversi bahawa organisasi masyarakat yg berdasrkan primitif wujud di Greece atau di tempat lain. [15]
Yang HeraHera muda yang paling dikenali sebagai dewi wanita bersuami, Hera Teleia; tetapi dia dipengerusikan perkahwinan serta. Dalam mitos dan kultus, sebutan fragmentaris dan amalan kuno kekal perkahwinan itu suci Hera dan Zeus, [16] dan di Plataea, terdapat ukiran Hera yang duduk sebagai pengantin perempuan oleh Callimachus, serta keibuan kedudukan Hera. [17 ]
Hera juga disembah sebagai seorang dara: terdapat tradisi di Stymphalia di Arcadia bahawa terdapat makam tiga untuk Hera Gadis (Παις [Pais]), Wanita Dewasa (Τελεια [Teleia]), dan berpisah (Χήρη [ chḗrē] 'Janda' atau 'Bercerai'). [18] Di rantau di sekeliling Argos, kuil Hera dalam Hermione berhampiran Argos adalah untuk Hera Dara. [19] Pada musim bunga Kanathos, hampir kepada Nauplia, Hera memperbaharui keperawanan setiap tahun, dalam upacara yang tidak boleh bercakap (arrheton). [20]
Lambang kehadiran imej HeraIn Hellenistik, Hera, kereta ditarik oleh merak, burung yang tidak diketahui kepada orang-orang Yunani sebelum penaklukan Alexander. Tutor Alexander, Aristotle, merujuk kepada sebagai "burung Parsi." Motif merak telah dihidupkan semula dalam ikonografi Renaissance bahawa Hera bersatu dan Juno, dan pelukis Eropah tertumpu kepada. [21] burung yang telah dikaitkan dengan Hera pada tahap yang kuno, di mana kebanyakan dewi Aegean telah dikaitkan dengan "mereka" burung, mengatakan berulang-ulang, yang muncul dalam serpihan mitos tentang hal-hal menarik yang pertama Hera faraj oleh Zeus.
Persatuan kuno beliau adalah terutamanya dengan lembu, sebagai Dewi Lembu, yang terutama dihormati di Euboea "lembu yang kaya dengan". Pada Cyprus, tapak arkeologi paling awal mengandungi tengkorak lembu jantan yang telah disesuaikan untuk digunakan sebagai topeng (lihat Bull (mitologi)). Biasa gelaran Boôpis Homerik beliau, sentiasa diterjemahkan "bermata lembu", untuk, seperti Yunani zaman klasik, lain terjemahan semula jadi "lembu yang dihadapi" atau sekurang-kurangnya "aspek lembu" ditolak. Hera kepala lembu, seperti Minotaur akan berada di bertentangan dengan imej ibu akhir zaman klasik. Dalam hal ini, Hera menanggung beberapa persamaan dengan Hathor dewa Mesir Kuno, dewi ibu yang dikaitkan dengan lembu.
Buah delima, lambang kuno Dewi Besar, kekal sebagai lambang Hera: banyak delima nazar dan kapsul popi pulih di Samos dibuat gading, yang terselamat pengebumian yang lebih baik daripada yang kayu yang telah lebih biasa. Seperti semua dewi, imej Hera mungkin menunjukkan dia memakai mahkota dan penutupnya.

 
Dewi Hebe belia, anak perempuan Zeus dan Hera. Dipahat 1800-1805 oleh Antonio Canova.EpithetsHera menanggung julukan beberapa dalam tradisi mitos, termasuk:
Αἰγοφάγος (Aigophágos) 'Kambing-pemakan' (di kalangan Lacedaemonians [22])Ἀκραῖα (Akráia) (Dia) Tinggi [23]Ἀμμωνία (Ammonia)Ἀργεία (Argéia) (Dia) Argos 'Βασίλεια (Basíleia) 'Queen'Βουναία (Bounáia) (Dia) daripada Mound '(di Corinth [24] [25])Βοῶπις (Boṓpis) [26] '-Eyed Lembu' atau 'Lembu-petinggi''White-Bersenjata' Λευκώλενος (Leukṓlenos) [26]Παῖς (Pais) 'Anak' (dalam peranannya sebagai dara)Παρθένος (Parthénos) 'Dara'Τελεία (Teléia) (sebagai dewi perkahwinan)Χήρη (Chḗrē) 'Janda'Hera, anak-anaknya dan hal ehwal ZeusHera mempengerusikan ke atas perkiraan yang tepat dari perkahwinan itu dan adalah pola kesatuan dalam katil perkahwinan itu, tetapi dia tidak terkenal sebagai seorang ibu. Keturunan yang sah kesatuan beliau dengan Zeus adalah Ares (dewa perang), Hebe (dewi pemuda), Eris (dewi bengik) dan Eileithyia (dewi bersalin). Enyo, dewi perang yang bertanggungjawab dengan kemusnahan bandar dan atendan daripada Ares, juga disebut sebagai anak Zeus dan Hera, walaupun Homer menyamakan dengan Eris. Hera cemburu 'Zeus melahirkan untuk Athena tanpa rekursa kepada wanita itu (sebenarnya dengan Metis), jadi dia melahirkan ke Hefestus tanpa dia. Hera telah muak dengan keburukan rupa Hefestus 'dan memecatnya dari Gunung Olympus. Dalam versi ganti, Hera sahaja menghasilkan Hebe selepas berubat oleh ketua salad, [27] atau dengan menewaskan tangannya di Bumi [petikan diperlukan], satu tindakan yang mengakadnikahkan untuk Yunani.
Hefestus mendapat membalas dendam terhadap Hera untuk menolak beliau dengan membuat singgahsana yang sakti, yang apabila dia duduk di atas, tidak membenarkan dia meninggalkan. Tuhan-tuhan lain merayu Hefestus untuk kembali kepada Olympus melepaskannya, tetapi dia berkali-kali enggan. Dionysus dia mabuk dan membawanya kembali ke Olympus ke atas belakang keldai. Hefestus mengeluarkan Hera selepas diberi Aphrodite sebagai isterinya. [28]
Hera, musuh dari HeraclesHerakles mencekik leher ular yang dihantar oleh Hera, Attic stamnos merah-terfikir, ca. 480-470 SM. Dari Vulci, Etruria.Hera adalah ibu tiri dan musuh Heracles, yang dinamakan "Hera-terkenal" [29] dalam maruahnya; Heracles adalah wira yang lebih daripada Perseus, Cadmus atau Theseus, memperkenalkan cara Olimpik di Greece [30] Ketika Alcmene hamil dengan Heracles, Hera cuba untuk mencegah lahir daripada berlaku dengan mengikat kaki Alcmene dalam knot. Beliau telah berjaya menggagalkan oleh Galanthis, hamba, yang memberitahu Hera bahawa dia sudah menyampaikan bayi. Hera dihukum Galanthis dengan memutarnya perempuan ini ke dalam haiwan.
Manakala Heracles masih bayi, Hera telah menghantar dua ular untuk membunuhnya kerana dia baring di katil beliau. Heracles didikitkan ular tunggal di tangan setiap dan telah dijumpai oleh jururawat bermain dengan badan-badan tempang mereka seolah-olah mereka adalah mainan kanak-kanak. Anekdot [31] dibina di atas perwakilan wira mencengkam ular di tangan setiap, tepat sebagai Minoan yang biasa dewi ular pengendalian yang pernah dilakukan. "Gambar anak ilahi antara dua ular mungkin telah lama akrab kepada Thebans, yang menyembah Cabeiri itu, walaupun tidak diwakili sebagai mengeksploitasi pertama seorang wira". [32]
Kemudian dia menimbulkan Amazon terhadapnya apabila beliau adalah pada salah satu pencarian beliau.
Satu akaun [33] asal Bima Sakti bahawa Zeus telah ditipu Hera ke menyusu Heracles bayi: menemui yang dia, dia menarik dia dari payudara beliau, dan memancut susu badannya membentuk memburuk-burukkan di langit yang boleh dilihat hingga ke hari ini. Tidak seperti mana-mana orang-orang Yunani, Etruscan dan bukannya gambar dewasa berjanggut Heracles di payudara Hera: ini mungkin merujuk kepada penerimaan oleh beliau apabila beliau menjadi Abadi. Sebelum ini, beliau telah cedera teruk di payudara.
Hera ditugaskan Heracles kepada buruh untuk Raja Eurystheus di Mycenae. Dia cuba untuk membuat hampir setiap buruh 12 Heracles 'lebih sukar.

 
Pada Asal Bima Sakti oleh Jacopo Tintoretto.When dia berjuang Hydra Lernaean, dia menghantar ketam menggigit pada kakinya dalam harapan mengganggu dia. Apabila Heracles mengambil lembu dari Geryon, dia menembak Hera pada payudara kanan dengan anak panah tiga berduri: luka itu diubati dan meninggalkan beliau dalam kesakitan malar, sebagai Dione memberitahu Aphrodite dalam Iliad, Buku V. Selepas itu, Hera menghantar perongrong 1 menggigit lembu, merengsakan mereka dan menyerakkan mereka. Hera kemudian menghantar banjir yang menaikkan paras air sungai begitu banyak Heracles tidak boleh ford sungai dengan kerbau lembu. Beliau bertimbun batu ke dalam sungai untuk membuat air cetek. Apabila dia akhirnya sampai mahkamah Eurystheus, lembu telah dikorbankan untuk Hera.
Eurystheus juga mahu berkorban Bull Cretan untuk Hera. Dia enggan korban itu kerana ia mencerminkan kemuliaan pada Heracles. Lembu telah dilepaskan dan, merayau Marathon, menjadi dikenali sebagai Bull Marathonian.
Beberapa mitos menyatakan bahawa pada akhirnya, Hera berkawan dengan Heracles untuk menyelamatkan beliau dari Porphyrion, seorang gergasi yang cuba untuk merogol semasa Gigantomachy, dan bahawa beliau akan juga memberi Hebe anaknya sebagai pengantin perempuannya. Walau apa pun membuat mitos-dihidangkan kepada akaun untuk perwakilan kuno Heracles sebagai "manusia Hera" ia fikir sesuai untuk pembina Heraion yang di Paestum untuk menggambarkan eksploitasi Heracles di bas-relief. [34]
EchoAccording penceritaan semula yang baik bahasa mitos dalam Bertukar Ovid, [35] untuk jangka masa yang panjang, peri yang bernama Echo mempunyai pekerjaan mengganggu Hera daripada hal ehwal Zeus dengan membawa dia jauh dan memuji-muji beliau. Apabila Hera mendapati penipuan, dia mengutuk Gema hanya mengulangi perkataan orang lain (maka perkataan moden kita "echo").
Leto dan Artemis / Apollo
When Hera mendapati bahawa Leto mengandung dan bahawa Zeus bapa, dia mengharamkan Leto daripada melahirkan pada terra-firma, atau tanah besar, atau mana-mana pulau di laut. Poseidon memberi kasihan kepada Leto dan berpandukan pulau terapung Delos, yang bukan tanah besar mahupun sebuah pulau sebenar dan Leto dapat melahirkan anak-anaknya di pulau itu. Sebagai tanda kesyukuran, Delos telah diperolehi dengan empat tonggak. Pulau ini kemudiannya menjadi suci bagi Apollo. Alternatif, Hera menculik Eileithyia, dewi bersalin, untuk mencegah Leto dari akan menjadi buruh. Tuhan-tuhan lain disogok Hera dengan tiada siapa kalung yang indah dapat menahan dan kemudian akhirnya menyerah. [36]
Cara sama ada, Artemis dilahirkan terlebih dahulu dan kemudian dibantu dengan kelahiran Apollo. Beberapa versi mengatakan Artemis membantu ibunya melahirkan Apollo selama sembilan hari. Merupakan satu lagi variasi menyatakan bahawa Artemis dilahirkan sehari sebelum Apollo, atas pulau Ortygia dan bahawa dia telah membantu Leto menyeberangi laut untuk Delos hari berikutnya untuk melahirkan kepada Apollo. [37]
Semele dan Dionysus
Bila Hera belajar bahawa Semele, anak perempuan Cadmus Raja Thebes, hamil oleh Zeus, dia menyamar dirinya sebagai jururawat Semele dan memujuk puteri untuk menegaskan bahawa Zeus menunjukkan dirinya dalam bentuk yang benar. Apabila dia telah dipaksa untuk berbuat demikian, guruh dan kilat menempelak beliau. Zeus mengambil kanak-kanak dan siap bunting yang dijahit ke paha sendiri. Variasi lain adalah apabila Hera memujuk Semele untuk memaksa Zeus untuk menunjukkan dirinya dalam bentuk sebenar. Malangnya, dia mesti melakukan apa puteri mahu, setelah sumpah oleh Styx. [38]
Dalam versi lain, Dionysus pada asalnya adalah anak Zeus oleh sama ada Demeter atau Persephone. Hera menghantar Titan untuk mengoyakkan bayi selain, dari mana dia telah dipanggil Zagreus ("Torn dalam Pieces"). Zeus menyelamatkan hati dan memberikannya kepada Semele untuk menghamilkan dia;, jantung diselamatkan, pelbagai, oleh Athena, Rhea, atau Demeter [39].
Zeus menggunakan hati untuk mencipta Dionysus dan menanam dia dalam rahim Semele-itu Dionysus menjadi dikenali sebagai "dua kali dilahirkan". Versi tertentu membayangkan bahawa Zeus memberikan Semele jantung makan untuk menghamilkan dia. Hera ditipu Semele ke meminta Zeus untuk menunjukkan bentuk yang sebenar, yang membunuhnya. Tetapi Dionysus berjaya menyelamatkannya dari neraka dan beliau tinggal di Gunung Olympus.
Lihat juga lahir Dionysus 'untuk variasi lain.

 
Io
Hera hampir ditangkap Zeus dengan seorang perempuan simpanan bernama Io, nasib yang dielakkan oleh Zeus pusingan Io ke dalam lembu betina putih yang indah. Walau bagaimanapun, Hera tidak terpedaya dan mendesak agar Zeus memberi lembu betina sebagai hadiah.
Sekali Io telah diberikan kepada Hera, beliau diletakkan dalam pertuduhan Argus untuk memelihara anak dipisahkan dari Zeus. Zeus kemudian diperintahkan Hermes untuk membunuh Argus, yang dia lakukan dengan lulling 100 semua mata untuk tidur. Interpolasi Ovid itu, apabila Hera belajar kematian Argus ', dia mengambil matanya dan meletakkannya dalam balung yang merak, merangkumi corak mata itu di ekornya. [40] Hera kemudian menghantar 1 perongrong (oistros Yunani, membandingkan estrus) ) menyengat Io sebagai dia merayau bumi. Akhirnya Io menetap di Mesir, di mana mengikut Ovid dia menjadi dewi Isis Mesir.
Lamia
Lamia adalah ratu Libya, yang Zeus disayangi. Hera bertukar menjadi raksasa dan dibunuh anak-anak mereka. Atau, sebagai alternatif, dia membunuh kanak-kanak perempuan sihir tua buruk dan kesedihan itu bertukar menjadi raksasa. Perempuan sihir tua buruk telah dikutuk dengan ketidakupayaan untuk menutup matanya supaya dia sentiasa akan menghantui sepanjang imej kanak-kanak yang mati. Zeus memberi hadiah boleh mengambil matanya untuk berehat, dan kemudian memasukkannya semula. Perempuan sihir tua buruk iri hati ibu-ibu lain dan makan anak-anak mereka.
Cerita-cerita lain yang melibatkan HeraGeranaGerana adalah ratu Pygmy yang bongkaknya dia adalah lebih indah daripada Hera. Dewi murka berpaling ke kren dan mengisytiharkan bahawa keturunan burung itu harus berperang kekal pada orang-orang yang kerdil.

 
Cydippe
Cydippe, paderi daripada Hera, adalah cara untuk perayaan untuk menghormati dewi '. Lembu yang tarik troli diaCydippe kagum dengan kesetiaan mereka kepada beliau dan dewi dan bertanya Hera untuk memberi anak-anaknya hadiah terbaik tuhan boleh memberi orang. Hera menetapkan bahawa mereka akan mati dalam tidur mereka.
Ini penghormatan yang dikurniakan kepada kanak-kanak ini kemudiannya digunakan oleh Solon, sebagai bukti ketika cuba untuk meyakinkan orang yg sangat kaya bahawa ia adalah mustahil untuk menghakimi kebahagiaan seseorang sehingga mereka telah meninggal dunia mati berhasil selepas kehidupan yang meriah. [41]
Tiresias
Tiresias seorang imam Zeus, dan sebagai seorang anak muda dia bertemu dengan dua ular mengawan dan memukul mereka dengan kayu. Beliau kemudiannya berubah menjadi seorang wanita. Sebagai seorang wanita, Tiresias menjadi paderi daripada Hera, berkahwin dan mempunyai anak-anak, termasuk Manto. Selepas tujuh tahun sebagai seorang wanita, Tiresias sekali lagi menemui ular mengawan, melanda mereka dengan kakitangan beliau, dan menjadi seorang lelaki yang sekali lagi.
Sebagai hasil daripada pengalaman beliau, Zeus dan Hera bertanya kepadanya untuk menyelesaikan soalan yang jantina, lelaki atau perempuan, keseronokan yang lebih berpengalaman semasa persetubuhan. Zeus mendakwa adalah wanita IT; Hera mendakwa ia adalah lelaki. Apabila Tiresias berpihak dengan Zeus, Hera melanda dia buta.
Sejak Zeus tidak dapat membatalkan apa yang dia lakukan, beliau memberikan beliau hadiah nubuatan. Satu cerita alternatif dan kurang sering dinasihatkan bahawa Tiresias telah buta oleh Athena selepas dia terjumpa ke mandi telanjang. Merayu ibunya, Chariclo, dia untuk membatalkan sumpahan beliau, tetapi Athena tidak boleh, dia memberinya nubuatan sebaliknya.
Chelone
di perkahwinan Zeus dan Hera, peri bernama Chelone adalah menghormati atau enggan menghadiri. Zeus mengutuk dengan memutarkannya ke penyu.
Iliad
mengikut kepada Iliad, semasa Perang Trojan, Diomedes berjuang Hector dan melihat Ares berjuang di sebelah Trojan '. Diomedes memanggil tenteranya untuk jatuh kembali perlahan. Hera, ibu Ares, menyaksikan gangguan Ares 'dan meminta Zeus, bapa Ares', bagi kebenaran untuk memacu Ares jauh dari medan perang. Hera menggalakkan Diomedes untuk menyerang Ares dan ia melemparkan lembing pada tuhan. Athena memandu lembing ke dalam badan Ares ', dan dia bellowed kesakitan dan melarikan diri ke Gunung. Olympus, memaksa Trojan jatuh kembali.
Golden Fleece
Hera membenci Pelias kerana dia telah membunuh Sidero, langkah-nenek beliau, dalam satu kuil dewi. Beliau kemudian yakin Jason dan Medea untuk membunuh Pelias. Golden Fleece adalah perkara yang Jason perlu mendapatkan ibunya dibebaskan.
Thrace Metamorphoses
Di Thrace,Hera dan Zeus berpaling Raja Haemus dan Queen Rhodope ke gunung, [42] Balkan (Haemus Mons) dan gunung rantaian Rhodope masing-masing, bagi keangkuhan mereka membandingkan diri mereka kepada tuhan-tuhan.
Penghakiman artikel ParisMain: Penghakiman Paris
 
Ini adalah salah satu daripada banyak kerja-kerja yang menggambarkan acara itu. Hera dewi di pusat, memakai mahkota. Das Urteil des Paris oleh Anton Raphael Mengs, ca. 1757all dewa dan dewi serta pelbagai manusia telah dijemput perkahwinan Peleus dan Thetis (ibu bapa akhirnya Achilles). Hanya Eris, dewi bengik, tidak dijemput. Dia telah marah pada ini, jadi dia tiba dengan epal emas yang tertulis dengan perkataan καλλίστῃ (kallistēi, "1 tercantik"), yang dia melontar di kalangan yang dewi. Aphrodite, Hera, dan Athena semua mendakwa menjadi jelita, dan dengan itu pemunya yang sah epal.
Dewi memilih untuk meletakkan perkara itu sebelum Zeus, yang tidak mahu untuk memihak kepada salah satu daripada dewi, meletakkan pilihan ke dalam tangan Paris, seorang putera Trojan. Selepas mandi pada musim bunga Gunung Ida (di mana Troy terletak), dewi muncul sebelum Paris. Dewi menanggalkan kesemua pakaian dan dibentangkan diri ke Paris telanjang, sama ada atas permintaan atau demi untuk menang. Namun, Paris tidak dapat memutuskan, ketiga-tiga ideal cantik, jadi mereka terpaksa untuk rasuah.
Hera ditawarkan kawalan Paris atas segala Asia dan Eropah, manakala Athena menawarkan kebijaksanaan, kemasyhuran, dan kemuliaan dalam peperangan, dan Aphrodite menawarkan wanita manusia yang paling indah di dunia sebagai seorang isteri, dan dia sewajarnya memilih beliau. Wanita ini adalah Helen, yang malangnya, bagi Paris, yang telah berkahwin dengan Raja Menelaus Sparta. Dua dewi telah marah oleh ini dan melalui penculikan Helen oleh Paris mereka membawa kepada Perang Trojan.
 
 
Hera dan Prometheus, Tondo plat dari abad ke-5.
 
 
Kuil Hera di Agrigento, Magna Graecia.
 
 

No comments:

Post a Comment