HERA
Hera adalah isteri dan salah satu daripada tiga saudara perempuan Zeus dalam panteon Olimpik mitologi Yunani dan agama.
Fungsi ketua beliau adalah sebagai dewi wanita dan perkahwinan. Rakan
sejawat beliau di dalam
agama Rom purba adalah Juno.
Lembu ini dan merak adalah suci kepadanya.
Ibu Hera adalah Rhea dan bapa Cronus beliau.
Digambarkan sebagai megah dan sesungguhnya, sering bertakhta,
dan dimahkotakan dengan polos (mahkota
tinggi silinder yang dipakai oleh beberapa dewi Great), Hera boleh menanggung buah delima di tangannya,
lambang darah subur dan kematian dan pengganti untuk kapsul narkotik popi candu.
[1] Seorang ulama mitologi Yunani Walter Burkert menulis di dalam Agama Yunani,
"Walau bagaimanapun, terdapat kenangan perwakilan sebelum aniconic,
sebagai tunggak dalam Argos dan sebagai sekeping papan pada Samos."
[2]
Hera telah dikenali kerana sifat cemburu dan pendendam,
terutamanya terhadap pencinta dan keturunan Zeus,
tetapi juga terhadap manusia yang melintasi dia, seperti Pelias.
Paris tersinggung dengan memilih Aphrodite sebagai dewi paling cantik,
pendapatan kebencian Hera.
Kultus daripada
HeraHera mungkin telah pertama yang orang Yunani
mendedikasikan sebuah flora kuil berbumbung tertutup, di Samos kira-kira 800 SM.
Ia
telah digantikan kemudian oleh Heraion, salah satu kuil terbesar Yunani di
mana-mana (dan mezbah Yunani di hadapan kuil, di bawah langit terbuka).
Terdapat
banyak kuil yang dibina di tapak ini demikian keterangannya agak mengelirukan
dan arkeologi tarikh tidak pasti.
Kita
tahu bahawa kuil yang dicipta oleh pengukir dan arkitek Rhoecus yang telah
dimusnahkan antara 570 - 60 SM. Ini telah digantikan
oleh Polycratean kuil 540-530 SM. Dalam satu-kuil yang kita
lihat hutan 155 lajur. Terdapat
juga tiada bukti jubin pada kuil ini mencadangkan sama ada kuil itu tidak pernah
selesai atau bahawa kuil itu adalah terbuka kepada langit.
Santuari
lebih awal, yang dedikasi kepada Hera kurang selamat, adalah jenis Mycenaean
yang dipanggil "santuari rumah". [6] Samos penggalian telah mendedahkan tawaran
nazar, ramai di antara mereka lewat 8 dan ke-7 SM berabad-abad lamanya, yang
menunjukkan bahawa Hera di Samos tidak semata-mata
tempatan dewi Yunani Aegean: muzium mengandungi angka-angka tuhan-tuhan dan
Suppliants dan lain-lain tawaran nazar dari Armenia, Babylon, Iran, Asyur,
Mesir, bukti reputasi yang ini tempat perlindungan daripada Hera menikmati dan
kebanjiran jemaah yang terlalu ramai .
Berbanding
kepada dewi ini yang besar, yang juga memiliki kuil terawal di Olympia dan dua
kuil abad kelima dan keenam daripada Paestum, orang yg kurang ajar Homer dan
mitos "hampir ... angka komik" mengikut Burkert. [7 ]
Kuil
Hera di Agrigento, Graecia.Though Magna terbesar dan terawal bebas berdiri kuil
Hera adalah Heraion dari Samos, di tanah besar Yunani Hera terutama disembah
sebagai "Argive Hera" (Hera Argeia) di tempat perlindungan yang berdiri di
antara Mycenaean
bekas bandar-negeri Argos dan Mycenae, [8] di mana perayaan-perayaan di
maruahnya yang dipanggil Heraia telah diraikan. "Ketiga-tiga
bandar yang saya suka terbaik," Permaisuri yang bermata besar Syurga
mengisytiharkan (Iliad, buku iv) "Argos, Sparta dan Mycenae jalan-jalan yang
luas." Terdapat
juga kuil Hera di Olympia, Corinth, Tiryns, Perachora dan pulau suci daripada
Delos. Di
Magna Graecia, dua kuil Doric untuk Hera telah dibina di Paestum, kira-kira 550
SM dan kira-kira 450 SM. Salah
seorang daripada mereka, lama dipanggil Kuil Poseidon telah dikenal pasti pada
tahun 1950-an sebagai sebuah kuil kedua di sana daripada Hera.
[9]
Di
Euboea perayaan Daedala Great, suci bagi Hera, dirayakan pada kitaran enam puluh
tahun.
Kepentingan
Hera dalam tempoh kuno awal disahkan oleh projek-projek bangunan besar yang
dijalankan dalam maruahnya. Kuil-kuil
Hera di dua pusat utama kultus beliau, Heraion dari Samos dan Heraion Argos di
Argolid yang paling awal monumen kuil Yunani dibina, dalam abad ke-8
SM.
Hera,
awal importanceBoth Hera dan Demeter mempunyai sifat-sifat ciri-ciri banyak Dewi
yang Great bekas. [10] The dewi Minoan diwakili dalam meterai dan tinggalan
lain, siapa orang-orang Yunani dipanggil 'Puan of Animals' Potnia Theron, ramai
yang sifat-sifat yang kemudian juga diserap oleh Artemis ,
seolah-olah telah menjadi jenis dewi ibu [perlu petikan], dalam beberapa
perwakilan dia menghisap haiwan yang beliau memegang. Kadang-kadang
ini peranan yang diturunkan adalah seperti jelas sebagai penggantian mudah boleh
membuat ia [perlu petikan].
Menurut
Hymne Homerik III untuk Delian Apollo, Hera telah ditahan Eileithyia sudah
menghalang Leto dari pergi ke buruh dengan Artemis dan Apollo, sejak bapa adalah
Zeus. Dewi
lain yang hadir pada kelahiran pada Delos telah menghantar Iris untuk membawa
beliau. Sambil
melangkah apabila pulau itu, kelahiran ilahi bermula. Dalam
mitos kelahiran Heracles, Hera sendiri yang duduk di pintu sebaliknya,
melambatkan kelahiran Heracles sehingga protege, Eurystheus, telah dilahirkan
1.
Lagu
Hymne Homerik Pythian Apollo membuat Typhaon raksasa keturunan Hera kuno dalam
bentuk Minoan, perak akan diri sendiri, seperti versi yang besar salahnya dari
Hefestus, dan whelped di dalam gua di Cilicia. [11] Beliau memberi makhluk
kepada Gaia meningkatkan.
Salinan
Rom Hera Yunani abad ke-5 "Barberini Hera" jenis, dari ChiaramontiIn Museo Kuil
Hera di Olympia, angka kultus duduk Hera adalah lebih tua daripada angka
pahlawan Zeus yang mengiringi. Homer
menyatakan hubungan dengan Zeus halus di Iliad, di mana dia mengisytiharkan
untuk Zeus, "Saya anak sulung Cronus ', dan pagi mulia bukan atas alasan ini
sahaja, tetapi juga kerana saya isteri anda, dan anda adalah raja segala tuhan
.
"[12] Walaupun Zeus ini sering dipanggil Zeus Heraios 'Zeus, (isteri) Hera',
rawatan Homer daripada Hera kurang daripada hormat, dan dalam versi lewat
anekdot mitos (lihat bawah) dia muncul untuk menghabiskan kebanyakan dia
membalas
dendam masa berkomplot pada nimfa yang tergoda dengan Permaisuri beliau, untuk
Hera mengekalkan semua peraturan lama kanan masyarakat Yunani dan pertubuhan
wanita.
MatriarchyThere
telah biasiswa yang agak besar, mencapai kembali ke Johann Jakob Bachofen pada
pertengahan abad ke-19, [13] tentang kemungkinan bahawa Hera, yang awal penting
dalam agama Greek kukuh, pada asalnya adalah dewi kaum peribuan, mungkin
menduduki Greece sebelum orang Hellene.
Dalam
pandangan ini, aktiviti sebagai dewi perkahwinan menubuhkan bon patriarki
subordinasi sendiri: tentangan penaklukan Zeus diterjemahkan sebagai "cemburu"
Hera, tema utama anekdot sastera yang memotongan kultus purbanya
[14].
Walau
bagaimanapun, ia kekal tuntutan kontroversi bahawa organisasi masyarakat yg
berdasrkan primitif wujud di Greece atau di tempat lain.
[15]
Yang
HeraHera muda yang paling dikenali sebagai dewi wanita bersuami, Hera Teleia;
tetapi dia dipengerusikan perkahwinan serta. Dalam
mitos dan kultus, sebutan fragmentaris dan amalan kuno kekal perkahwinan itu
suci Hera dan Zeus, [16] dan di Plataea, terdapat ukiran Hera yang duduk sebagai
pengantin perempuan oleh Callimachus, serta keibuan kedudukan Hera. [17
]
Hera
juga disembah sebagai seorang dara: terdapat tradisi di Stymphalia di Arcadia
bahawa terdapat makam tiga untuk Hera Gadis (Παις [Pais]), Wanita Dewasa (Τελεια
[Teleia]), dan berpisah (Χήρη [ chḗrē]
'Janda' atau 'Bercerai'). [18] Di rantau di sekeliling Argos, kuil Hera dalam
Hermione berhampiran Argos adalah untuk Hera Dara. [19] Pada musim bunga
Kanathos, hampir kepada Nauplia, Hera memperbaharui keperawanan
setiap tahun, dalam upacara yang tidak boleh bercakap (arrheton).
[20]
Lambang
kehadiran imej HeraIn Hellenistik, Hera, kereta ditarik oleh merak, burung yang
tidak diketahui kepada orang-orang Yunani sebelum penaklukan Alexander.
Tutor
Alexander, Aristotle, merujuk kepada sebagai "burung Parsi." Motif
merak telah dihidupkan semula dalam ikonografi Renaissance bahawa Hera bersatu
dan Juno, dan pelukis Eropah tertumpu kepada. [21] burung yang telah dikaitkan
dengan Hera pada tahap yang kuno, di mana kebanyakan dewi Aegean telah dikaitkan
dengan "mereka" burung,
mengatakan berulang-ulang, yang muncul dalam serpihan mitos tentang hal-hal
menarik yang pertama Hera faraj oleh Zeus.
Persatuan
kuno beliau adalah terutamanya dengan lembu, sebagai Dewi Lembu, yang terutama
dihormati di Euboea "lembu yang kaya dengan". Pada
Cyprus, tapak arkeologi paling awal mengandungi tengkorak lembu jantan yang
telah disesuaikan untuk digunakan sebagai topeng (lihat Bull (mitologi)).
Biasa
gelaran Boôpis Homerik beliau, sentiasa diterjemahkan "bermata lembu", untuk,
seperti Yunani zaman klasik, lain terjemahan semula jadi "lembu yang dihadapi"
atau sekurang-kurangnya "aspek lembu" ditolak. Hera
kepala lembu, seperti Minotaur akan berada di bertentangan dengan imej ibu akhir
zaman klasik. Dalam
hal ini, Hera menanggung beberapa persamaan dengan Hathor dewa Mesir Kuno, dewi
ibu yang dikaitkan dengan lembu.
Buah
delima, lambang kuno Dewi Besar, kekal sebagai lambang Hera: banyak delima nazar
dan kapsul popi pulih di Samos dibuat gading, yang terselamat pengebumian yang
lebih baik daripada yang kayu yang telah lebih biasa. Seperti
semua dewi, imej Hera mungkin menunjukkan dia memakai mahkota dan
penutupnya.
Dewi Hebe belia, anak
perempuan Zeus dan Hera. Dipahat
1800-1805 oleh Antonio Canova.EpithetsHera menanggung julukan beberapa dalam
tradisi mitos, termasuk:
Αἰγοφάγος
(Aigophágos) 'Kambing-pemakan' (di kalangan Lacedaemonians [22])Ἀκραῖα (Akráia) (Dia) Tinggi
[23]Ἀμμωνία (Ammonia)Ἀργεία (Argéia) (Dia) Argos
'Βασίλεια (Basíleia)
'Queen'Βουναία
(Bounáia) (Dia) daripada Mound '(di Corinth [24] [25])Βοῶπις
(Boṓpis) [26] '-Eyed Lembu' atau 'Lembu-petinggi''White-Bersenjata'
Λευκώλενος (Leukṓlenos) [26]Παῖς (Pais)
'Anak' (dalam peranannya sebagai dara)Παρθένος (Parthénos)
'Dara'Τελεία (Teléia)
(sebagai dewi perkahwinan)Χήρη (Chḗrē)
'Janda'Hera,
anak-anaknya dan hal ehwal ZeusHera mempengerusikan ke atas perkiraan yang tepat
dari perkahwinan itu dan adalah pola kesatuan dalam katil perkahwinan itu,
tetapi dia tidak terkenal sebagai seorang ibu. Keturunan
yang sah kesatuan beliau dengan Zeus adalah Ares (dewa perang), Hebe (dewi
pemuda), Eris (dewi bengik) dan Eileithyia (dewi bersalin). Enyo,
dewi perang yang bertanggungjawab dengan kemusnahan bandar dan atendan daripada
Ares, juga disebut sebagai anak Zeus dan Hera, walaupun Homer menyamakan dengan
Eris. Hera
cemburu 'Zeus melahirkan untuk Athena tanpa rekursa kepada wanita itu
(sebenarnya dengan Metis), jadi dia melahirkan ke Hefestus tanpa dia.
Hera
telah muak dengan keburukan rupa Hefestus 'dan memecatnya dari Gunung Olympus.
Dalam
versi ganti, Hera sahaja menghasilkan Hebe selepas berubat oleh ketua salad,
[27] atau dengan menewaskan tangannya di Bumi [petikan diperlukan], satu
tindakan yang mengakadnikahkan untuk Yunani.
Hefestus
mendapat membalas dendam terhadap Hera untuk menolak beliau dengan membuat
singgahsana yang sakti, yang apabila dia duduk di atas, tidak membenarkan dia
meninggalkan. Tuhan-tuhan
lain merayu Hefestus untuk kembali kepada Olympus melepaskannya, tetapi dia
berkali-kali enggan. Dionysus
dia mabuk dan membawanya kembali ke Olympus ke atas belakang keldai.
Hefestus
mengeluarkan Hera selepas diberi Aphrodite sebagai isterinya.
[28]
Hera,
musuh dari HeraclesHerakles
mencekik leher ular yang dihantar oleh Hera, Attic stamnos merah-terfikir, ca.
480-470 SM.
Dari
Vulci, Etruria.Hera adalah ibu tiri dan musuh Heracles, yang dinamakan
"Hera-terkenal" [29] dalam maruahnya; Heracles adalah wira yang lebih daripada
Perseus, Cadmus atau Theseus, memperkenalkan cara Olimpik di Greece [30]
Ketika Alcmene hamil dengan Heracles, Hera cuba untuk mencegah lahir daripada
berlaku dengan mengikat kaki Alcmene dalam knot. Beliau
telah berjaya menggagalkan oleh Galanthis, hamba, yang memberitahu Hera bahawa
dia sudah menyampaikan bayi. Hera
dihukum Galanthis dengan memutarnya perempuan ini ke dalam
haiwan.
Manakala
Heracles masih bayi, Hera telah menghantar dua ular untuk membunuhnya kerana dia
baring di katil beliau. Heracles
didikitkan ular tunggal di tangan setiap dan telah dijumpai oleh jururawat
bermain dengan badan-badan tempang mereka seolah-olah mereka adalah mainan
kanak-kanak. Anekdot
[31] dibina di atas perwakilan wira mencengkam ular di tangan setiap, tepat
sebagai Minoan yang biasa dewi ular pengendalian yang pernah dilakukan.
"Gambar
anak ilahi antara dua ular mungkin telah lama akrab kepada Thebans, yang
menyembah Cabeiri itu, walaupun tidak diwakili sebagai mengeksploitasi pertama
seorang wira". [32]
Kemudian
dia menimbulkan Amazon terhadapnya apabila beliau adalah pada salah satu
pencarian beliau.
Satu
akaun [33] asal Bima Sakti bahawa Zeus telah ditipu Hera ke menyusu Heracles
bayi: menemui yang dia, dia menarik dia dari payudara beliau, dan memancut susu
badannya membentuk memburuk-burukkan di langit yang boleh dilihat hingga ke hari ini. Tidak
seperti mana-mana orang-orang Yunani, Etruscan dan bukannya gambar dewasa
berjanggut Heracles di payudara Hera: ini mungkin merujuk kepada penerimaan oleh
beliau apabila beliau menjadi Abadi. Sebelum
ini, beliau telah cedera teruk di payudara.
Hera
ditugaskan Heracles kepada buruh untuk Raja Eurystheus di Mycenae. Dia
cuba untuk membuat hampir setiap buruh 12 Heracles 'lebih
sukar.
Pada
Asal Bima Sakti oleh Jacopo Tintoretto.When dia berjuang Hydra Lernaean, dia
menghantar ketam menggigit pada kakinya dalam harapan mengganggu dia.
Apabila
Heracles mengambil lembu dari Geryon, dia menembak Hera pada payudara kanan
dengan anak panah tiga berduri: luka itu diubati dan meninggalkan beliau dalam
kesakitan malar, sebagai Dione memberitahu Aphrodite dalam Iliad, Buku V.
Selepas itu, Hera menghantar perongrong 1 menggigit
lembu, merengsakan mereka dan menyerakkan mereka. Hera
kemudian menghantar banjir yang menaikkan paras air sungai begitu banyak
Heracles tidak boleh ford sungai dengan kerbau lembu. Beliau
bertimbun batu ke dalam sungai untuk membuat air cetek. Apabila
dia akhirnya sampai mahkamah Eurystheus, lembu telah dikorbankan untuk
Hera.
Eurystheus juga mahu
berkorban Bull Cretan untuk Hera. Dia
enggan korban itu kerana ia mencerminkan kemuliaan pada Heracles. Lembu
telah dilepaskan dan, merayau Marathon, menjadi dikenali sebagai Bull
Marathonian.
Beberapa
mitos menyatakan bahawa pada akhirnya, Hera berkawan dengan Heracles untuk
menyelamatkan beliau dari Porphyrion, seorang gergasi yang cuba untuk merogol
semasa Gigantomachy, dan bahawa beliau akan juga memberi Hebe anaknya sebagai
pengantin perempuannya. Walau
apa pun membuat mitos-dihidangkan kepada akaun untuk perwakilan kuno Heracles
sebagai "manusia Hera" ia fikir sesuai untuk pembina Heraion yang di Paestum
untuk menggambarkan eksploitasi Heracles di bas-relief. [34]
EchoAccording
penceritaan semula yang baik bahasa mitos dalam Bertukar Ovid, [35] untuk jangka
masa yang panjang, peri yang bernama Echo mempunyai pekerjaan mengganggu Hera
daripada hal ehwal Zeus dengan membawa dia jauh dan memuji-muji beliau.
Apabila
Hera mendapati penipuan, dia mengutuk Gema hanya mengulangi perkataan orang lain
(maka perkataan moden kita "echo").
Leto
dan Artemis / Apollo
When Hera mendapati bahawa Leto mengandung dan bahawa Zeus
bapa, dia mengharamkan Leto daripada melahirkan pada terra-firma, atau tanah
besar, atau mana-mana pulau di laut. Poseidon
memberi kasihan kepada Leto dan berpandukan pulau terapung Delos, yang bukan
tanah besar mahupun sebuah pulau sebenar dan Leto dapat melahirkan anak-anaknya
di pulau itu. Sebagai
tanda kesyukuran, Delos telah diperolehi dengan empat tonggak. Pulau ini kemudiannya
menjadi suci bagi Apollo. Alternatif,
Hera menculik Eileithyia, dewi bersalin, untuk mencegah Leto dari akan menjadi
buruh. Tuhan-tuhan
lain disogok Hera dengan tiada siapa kalung yang indah dapat menahan dan
kemudian akhirnya menyerah. [36]
Cara
sama ada, Artemis dilahirkan terlebih dahulu dan kemudian dibantu dengan
kelahiran Apollo. Beberapa
versi mengatakan Artemis membantu ibunya melahirkan Apollo selama sembilan hari.
Merupakan
satu lagi variasi menyatakan bahawa Artemis dilahirkan sehari sebelum Apollo,
atas pulau Ortygia dan bahawa dia telah membantu Leto menyeberangi laut untuk
Delos hari berikutnya untuk melahirkan kepada Apollo. [37]
Semele
dan Dionysus
Bila Hera belajar bahawa Semele, anak perempuan Cadmus Raja Thebes,
hamil oleh Zeus, dia menyamar dirinya sebagai jururawat Semele dan memujuk
puteri untuk menegaskan bahawa Zeus menunjukkan dirinya dalam bentuk yang benar.
Apabila
dia telah dipaksa untuk berbuat demikian, guruh dan kilat menempelak beliau.
Zeus
mengambil kanak-kanak dan siap bunting yang dijahit ke paha sendiri.
Variasi
lain adalah apabila Hera memujuk Semele untuk memaksa Zeus untuk menunjukkan
dirinya dalam bentuk sebenar. Malangnya,
dia mesti melakukan apa puteri mahu, setelah sumpah oleh Styx.
[38]
Dalam
versi lain, Dionysus pada asalnya adalah anak Zeus oleh sama ada Demeter atau
Persephone. Hera
menghantar Titan untuk mengoyakkan bayi selain, dari mana dia telah dipanggil
Zagreus ("Torn dalam Pieces"). Zeus
menyelamatkan hati dan memberikannya kepada Semele untuk menghamilkan dia;,
jantung diselamatkan, pelbagai, oleh Athena, Rhea, atau Demeter
[39].
Zeus
menggunakan hati untuk mencipta Dionysus dan menanam dia dalam rahim Semele-itu
Dionysus menjadi dikenali sebagai "dua kali dilahirkan". Versi
tertentu membayangkan bahawa Zeus memberikan Semele jantung makan untuk
menghamilkan dia. Hera
ditipu Semele ke meminta Zeus untuk menunjukkan bentuk yang sebenar, yang
membunuhnya. Tetapi
Dionysus berjaya menyelamatkannya dari neraka dan beliau tinggal di Gunung
Olympus.
Lihat
juga lahir Dionysus 'untuk variasi lain.
Io
Hera hampir ditangkap Zeus dengan
seorang perempuan simpanan bernama Io, nasib yang dielakkan oleh Zeus pusingan
Io ke dalam lembu betina putih yang indah. Walau
bagaimanapun, Hera tidak terpedaya dan mendesak agar Zeus memberi lembu betina
sebagai hadiah.
Sekali
Io telah diberikan kepada Hera, beliau diletakkan dalam pertuduhan Argus untuk
memelihara anak dipisahkan dari Zeus. Zeus
kemudian diperintahkan Hermes untuk membunuh Argus, yang dia lakukan dengan
lulling 100 semua mata untuk tidur. Interpolasi
Ovid itu, apabila Hera belajar kematian Argus ', dia mengambil matanya dan
meletakkannya dalam balung yang merak, merangkumi corak mata itu di ekornya.
[40] Hera kemudian menghantar 1 perongrong (oistros Yunani, membandingkan
estrus) ) menyengat Io sebagai dia merayau
bumi. Akhirnya
Io menetap di Mesir, di mana mengikut Ovid dia menjadi dewi Isis
Mesir.
Lamia
Lamia adalah ratu
Libya, yang Zeus disayangi. Hera bertukar
menjadi raksasa dan dibunuh anak-anak mereka. Atau,
sebagai alternatif, dia membunuh kanak-kanak perempuan sihir tua buruk dan
kesedihan itu bertukar menjadi raksasa. Perempuan
sihir tua buruk telah dikutuk dengan ketidakupayaan untuk menutup matanya supaya
dia sentiasa akan menghantui sepanjang imej kanak-kanak yang mati. Zeus
memberi hadiah boleh mengambil matanya untuk berehat, dan kemudian memasukkannya
semula. Perempuan sihir tua buruk iri hati ibu-ibu lain dan makan anak-anak
mereka.
Cerita-cerita
lain yang melibatkan HeraGeranaGerana adalah ratu Pygmy yang bongkaknya dia
adalah lebih indah daripada Hera. Dewi
murka berpaling ke kren dan mengisytiharkan bahawa keturunan burung itu harus
berperang kekal pada orang-orang yang kerdil.
Cydippe
Cydippe, paderi
daripada Hera, adalah cara untuk perayaan untuk menghormati dewi '. Lembu
yang tarik troli diaCydippe
kagum dengan kesetiaan mereka kepada beliau dan dewi dan bertanya Hera untuk
memberi anak-anaknya hadiah terbaik tuhan boleh memberi orang. Hera
menetapkan bahawa mereka akan mati dalam tidur mereka.
Ini
penghormatan yang dikurniakan kepada kanak-kanak ini kemudiannya digunakan oleh
Solon, sebagai bukti ketika cuba untuk meyakinkan orang yg sangat kaya bahawa ia
adalah mustahil untuk menghakimi kebahagiaan seseorang sehingga mereka telah
meninggal dunia mati berhasil selepas kehidupan yang meriah.
[41]
Tiresias
Tiresias
seorang imam Zeus, dan sebagai seorang anak muda dia bertemu dengan dua ular
mengawan dan memukul mereka dengan kayu. Beliau kemudiannya
berubah menjadi seorang wanita. Sebagai
seorang wanita, Tiresias menjadi paderi daripada Hera, berkahwin dan mempunyai
anak-anak, termasuk Manto. Selepas
tujuh tahun sebagai seorang wanita, Tiresias sekali lagi menemui ular mengawan,
melanda mereka dengan kakitangan beliau, dan menjadi seorang lelaki yang sekali
lagi.
Sebagai
hasil daripada pengalaman beliau, Zeus dan Hera bertanya kepadanya untuk
menyelesaikan soalan yang jantina, lelaki atau perempuan, keseronokan yang lebih
berpengalaman semasa persetubuhan. Zeus
mendakwa adalah wanita IT; Hera mendakwa ia adalah lelaki. Apabila
Tiresias berpihak dengan Zeus, Hera melanda dia buta.
Sejak
Zeus tidak dapat membatalkan apa yang dia lakukan, beliau memberikan beliau
hadiah nubuatan. Satu
cerita alternatif dan kurang sering dinasihatkan bahawa Tiresias telah buta oleh
Athena selepas dia terjumpa ke mandi telanjang. Merayu
ibunya, Chariclo, dia untuk membatalkan sumpahan beliau, tetapi Athena tidak
boleh, dia memberinya nubuatan sebaliknya.
Chelone
di perkahwinan Zeus dan Hera, peri bernama Chelone adalah menghormati atau enggan
menghadiri. Zeus
mengutuk dengan memutarkannya ke penyu.
Iliad
mengikut kepada Iliad, semasa Perang Trojan, Diomedes berjuang Hector dan melihat Ares
berjuang di sebelah Trojan '. Diomedes
memanggil tenteranya untuk jatuh kembali perlahan. Hera,
ibu Ares, menyaksikan gangguan Ares 'dan meminta Zeus, bapa Ares', bagi
kebenaran untuk memacu Ares jauh dari medan perang. Hera
menggalakkan Diomedes untuk menyerang Ares dan ia melemparkan lembing pada
tuhan. Athena
memandu lembing ke dalam badan Ares ', dan dia bellowed kesakitan dan melarikan
diri ke Gunung. Olympus, memaksa
Trojan jatuh kembali.
Golden Fleece
Hera membenci Pelias kerana dia telah membunuh Sidero, langkah-nenek beliau,
dalam satu kuil dewi. Beliau
kemudian yakin Jason dan Medea untuk membunuh Pelias. Golden
Fleece adalah perkara yang Jason perlu mendapatkan ibunya
dibebaskan.
Thrace
Metamorphoses
Di Thrace,Hera dan Zeus berpaling Raja Haemus dan Queen Rhodope ke
gunung, [42] Balkan (Haemus Mons) dan gunung rantaian Rhodope masing-masing,
bagi keangkuhan mereka membandingkan diri mereka kepada
tuhan-tuhan.
Penghakiman
artikel ParisMain: Penghakiman Paris
Ini
adalah salah satu daripada banyak kerja-kerja yang menggambarkan acara itu.
Hera dewi di pusat, memakai mahkota.
Das Urteil des Paris
oleh Anton Raphael Mengs, ca. 1757all
dewa dan dewi serta pelbagai manusia telah dijemput perkahwinan Peleus dan
Thetis (ibu bapa akhirnya Achilles). Hanya Eris, dewi bengik, tidak
dijemput. Dia
telah marah pada ini, jadi dia tiba dengan epal emas yang tertulis dengan
perkataan καλλίστῃ (kallistēi, "1 tercantik"), yang dia melontar di kalangan
yang dewi. Aphrodite,
Hera, dan Athena semua mendakwa menjadi jelita, dan dengan itu pemunya yang sah
epal.
Dewi
memilih untuk meletakkan perkara itu sebelum Zeus, yang tidak mahu untuk memihak
kepada salah satu daripada dewi, meletakkan pilihan ke dalam tangan Paris,
seorang putera Trojan. Selepas
mandi pada musim bunga Gunung Ida (di mana Troy terletak), dewi muncul sebelum
Paris. Dewi
menanggalkan kesemua pakaian dan dibentangkan diri ke Paris telanjang, sama ada
atas permintaan atau demi untuk menang. Namun,
Paris tidak dapat memutuskan, ketiga-tiga ideal cantik, jadi mereka terpaksa
untuk rasuah.
Hera
ditawarkan kawalan Paris atas segala Asia dan Eropah, manakala Athena menawarkan
kebijaksanaan, kemasyhuran, dan kemuliaan dalam peperangan, dan Aphrodite
menawarkan wanita manusia yang paling indah di dunia sebagai seorang isteri, dan
dia sewajarnya memilih beliau. Wanita
ini adalah Helen, yang malangnya, bagi Paris, yang telah berkahwin dengan Raja
Menelaus Sparta. Dua
dewi telah marah oleh ini dan melalui penculikan Helen oleh Paris mereka membawa
kepada Perang Trojan.
Hera dan Prometheus, Tondo plat dari abad ke-5.
Kuil Hera di Agrigento,
Magna Graecia.
No comments:
Post a Comment