HERA
 
Hera adalah isteri dan salah satu daripada tiga saudara perempuan Zeus dalam panteon Olimpik mitologi Yunani dan agama. 
Fungsi ketua beliau adalah sebagai dewi wanita dan perkahwinan. Rakan 
sejawat beliau di dalam 
agama Rom purba adalah Juno. 
Lembu ini dan merak adalah suci kepadanya. 
Ibu Hera adalah Rhea dan bapa Cronus beliau.
Digambarkan sebagai megah dan sesungguhnya, sering bertakhta, 
dan dimahkotakan dengan polos (mahkota 
tinggi silinder yang dipakai oleh beberapa dewi Great), Hera boleh menanggung buah delima di tangannya, 
lambang darah subur dan kematian dan pengganti untuk kapsul narkotik popi candu. 
[1] Seorang ulama mitologi Yunani Walter Burkert menulis di dalam Agama Yunani, 
"Walau bagaimanapun, terdapat kenangan perwakilan sebelum aniconic, 
sebagai tunggak dalam Argos dan sebagai sekeping papan pada Samos." 
[2]
Hera telah dikenali kerana sifat cemburu dan pendendam, 
terutamanya terhadap pencinta dan keturunan Zeus, 
tetapi juga terhadap manusia yang melintasi dia, seperti Pelias. 
Paris tersinggung dengan memilih Aphrodite sebagai dewi paling cantik, 
pendapatan kebencian Hera.
 
  
Kultus daripada 
HeraHera mungkin telah pertama yang orang Yunani 
mendedikasikan sebuah flora kuil berbumbung tertutup, di Samos kira-kira 800 SM. 
Ia 
telah digantikan kemudian oleh Heraion, salah satu kuil terbesar Yunani di 
mana-mana (dan mezbah Yunani di hadapan kuil, di bawah langit terbuka). 
Terdapat 
banyak kuil yang dibina di tapak ini demikian keterangannya agak mengelirukan 
dan arkeologi tarikh tidak pasti.
Kita 
tahu bahawa kuil yang dicipta oleh pengukir dan arkitek Rhoecus yang telah 
dimusnahkan antara 570 - 60 SM. Ini telah digantikan 
oleh Polycratean kuil 540-530 SM. Dalam satu-kuil yang kita 
lihat hutan 155 lajur. Terdapat 
juga tiada bukti jubin pada kuil ini mencadangkan sama ada kuil itu tidak pernah 
selesai atau bahawa kuil itu adalah terbuka kepada langit.
Santuari 
lebih awal, yang dedikasi kepada Hera kurang selamat, adalah jenis Mycenaean 
yang dipanggil "santuari rumah". [6] Samos penggalian telah mendedahkan tawaran 
nazar, ramai di antara mereka lewat 8 dan ke-7 SM berabad-abad lamanya, yang 
menunjukkan bahawa Hera di Samos tidak semata-mata 
tempatan dewi Yunani Aegean: muzium mengandungi angka-angka tuhan-tuhan dan 
Suppliants dan lain-lain tawaran nazar dari Armenia, Babylon, Iran, Asyur, 
Mesir, bukti reputasi yang ini tempat perlindungan daripada Hera menikmati dan 
kebanjiran jemaah yang terlalu ramai . 
Berbanding 
kepada dewi ini yang besar, yang juga memiliki kuil terawal di Olympia dan dua 
kuil abad kelima dan keenam daripada Paestum, orang yg kurang ajar Homer dan 
mitos "hampir ... angka komik" mengikut Burkert. [7 ]
 Kuil 
Hera di Agrigento, Graecia.Though Magna terbesar dan terawal bebas berdiri kuil 
Hera adalah Heraion dari Samos, di tanah besar Yunani Hera terutama disembah 
sebagai "Argive Hera" (Hera Argeia) di tempat perlindungan yang berdiri di 
antara Mycenaean 
bekas bandar-negeri Argos dan Mycenae, [8] di mana perayaan-perayaan di 
maruahnya yang dipanggil Heraia telah diraikan. "Ketiga-tiga 
bandar yang saya suka terbaik," Permaisuri yang bermata besar Syurga 
mengisytiharkan (Iliad, buku iv) "Argos, Sparta dan Mycenae jalan-jalan yang 
luas." Terdapat 
juga kuil Hera di Olympia, Corinth, Tiryns, Perachora dan pulau suci daripada 
Delos. Di 
Magna Graecia, dua kuil Doric untuk Hera telah dibina di Paestum, kira-kira 550 
SM dan kira-kira 450 SM. Salah 
seorang daripada mereka, lama dipanggil Kuil Poseidon telah dikenal pasti pada 
tahun 1950-an sebagai sebuah kuil kedua di sana daripada Hera. 
[9]
Di 
Euboea perayaan Daedala Great, suci bagi Hera, dirayakan pada kitaran enam puluh 
tahun.
Kepentingan 
Hera dalam tempoh kuno awal disahkan oleh projek-projek bangunan besar yang 
dijalankan dalam maruahnya. Kuil-kuil 
Hera di dua pusat utama kultus beliau, Heraion dari Samos dan Heraion Argos di 
Argolid yang paling awal monumen kuil Yunani dibina, dalam abad ke-8 
SM.
Hera, 
awal importanceBoth Hera dan Demeter mempunyai sifat-sifat ciri-ciri banyak Dewi 
yang Great bekas. [10] The dewi Minoan diwakili dalam meterai dan tinggalan 
lain, siapa orang-orang Yunani dipanggil 'Puan of Animals' Potnia Theron, ramai 
yang sifat-sifat yang kemudian juga diserap oleh Artemis , 
seolah-olah telah menjadi jenis dewi ibu [perlu petikan], dalam beberapa 
perwakilan dia menghisap haiwan yang beliau memegang. Kadang-kadang 
ini peranan yang diturunkan adalah seperti jelas sebagai penggantian mudah boleh 
membuat ia [perlu petikan].
Menurut 
Hymne Homerik III untuk Delian Apollo, Hera telah ditahan Eileithyia sudah 
menghalang Leto dari pergi ke buruh dengan Artemis dan Apollo, sejak bapa adalah 
Zeus. Dewi 
lain yang hadir pada kelahiran pada Delos telah menghantar Iris untuk membawa 
beliau. Sambil 
melangkah apabila pulau itu, kelahiran ilahi bermula. Dalam 
mitos kelahiran Heracles, Hera sendiri yang duduk di pintu sebaliknya, 
melambatkan kelahiran Heracles sehingga protege, Eurystheus, telah dilahirkan 
1.
Lagu 
Hymne Homerik Pythian Apollo membuat Typhaon raksasa keturunan Hera kuno dalam 
bentuk Minoan, perak akan diri sendiri, seperti versi yang besar salahnya dari 
Hefestus, dan whelped di dalam gua di Cilicia. [11] Beliau memberi makhluk 
kepada Gaia meningkatkan.
 Salinan 
Rom Hera Yunani abad ke-5 "Barberini Hera" jenis, dari ChiaramontiIn Museo Kuil 
Hera di Olympia, angka kultus duduk Hera adalah lebih tua daripada angka 
pahlawan Zeus yang mengiringi. Homer 
menyatakan hubungan dengan Zeus halus di Iliad, di mana dia mengisytiharkan 
untuk Zeus, "Saya anak sulung Cronus ', dan pagi mulia bukan atas alasan ini 
sahaja, tetapi juga kerana saya isteri anda, dan anda adalah raja segala tuhan 
. 
"[12] Walaupun Zeus ini sering dipanggil Zeus Heraios 'Zeus, (isteri) Hera', 
rawatan Homer daripada Hera kurang daripada hormat, dan dalam versi lewat 
anekdot mitos (lihat bawah) dia muncul untuk menghabiskan kebanyakan dia 
membalas 
dendam masa berkomplot pada nimfa yang tergoda dengan Permaisuri beliau, untuk 
Hera mengekalkan semua peraturan lama kanan masyarakat Yunani dan pertubuhan 
wanita.
MatriarchyThere 
telah biasiswa yang agak besar, mencapai kembali ke Johann Jakob Bachofen pada 
pertengahan abad ke-19, [13] tentang kemungkinan bahawa Hera, yang awal penting 
dalam agama Greek kukuh, pada asalnya adalah dewi kaum peribuan, mungkin 
menduduki Greece sebelum orang Hellene. 
Dalam 
pandangan ini, aktiviti sebagai dewi perkahwinan menubuhkan bon patriarki 
subordinasi sendiri: tentangan penaklukan Zeus diterjemahkan sebagai "cemburu" 
Hera, tema utama anekdot sastera yang memotongan kultus purbanya 
[14].
Walau 
bagaimanapun, ia kekal tuntutan kontroversi bahawa organisasi masyarakat yg 
berdasrkan primitif wujud di Greece atau di tempat lain. 
[15]
Yang 
HeraHera muda yang paling dikenali sebagai dewi wanita bersuami, Hera Teleia; 
tetapi dia dipengerusikan perkahwinan serta. Dalam 
mitos dan kultus, sebutan fragmentaris dan amalan kuno kekal perkahwinan itu 
suci Hera dan Zeus, [16] dan di Plataea, terdapat ukiran Hera yang duduk sebagai 
pengantin perempuan oleh Callimachus, serta keibuan kedudukan Hera. [17 
]
Hera 
juga disembah sebagai seorang dara: terdapat tradisi di Stymphalia di Arcadia 
bahawa terdapat makam tiga untuk Hera Gadis (Παις [Pais]), Wanita Dewasa (Τελεια 
[Teleia]), dan berpisah (Χήρη [ chḗrē] 
'Janda' atau 'Bercerai'). [18] Di rantau di sekeliling Argos, kuil Hera dalam 
Hermione berhampiran Argos adalah untuk Hera Dara. [19] Pada musim bunga 
Kanathos, hampir kepada Nauplia, Hera memperbaharui keperawanan 
setiap tahun, dalam upacara yang tidak boleh bercakap (arrheton). 
[20]
Lambang 
kehadiran imej HeraIn Hellenistik, Hera, kereta ditarik oleh merak, burung yang 
tidak diketahui kepada orang-orang Yunani sebelum penaklukan Alexander. 
Tutor 
Alexander, Aristotle, merujuk kepada sebagai "burung Parsi." Motif 
merak telah dihidupkan semula dalam ikonografi Renaissance bahawa Hera bersatu 
dan Juno, dan pelukis Eropah tertumpu kepada. [21] burung yang telah dikaitkan 
dengan Hera pada tahap yang kuno, di mana kebanyakan dewi Aegean telah dikaitkan 
dengan "mereka" burung, 
mengatakan berulang-ulang, yang muncul dalam serpihan mitos tentang hal-hal 
menarik yang pertama Hera faraj oleh Zeus.
Persatuan 
kuno beliau adalah terutamanya dengan lembu, sebagai Dewi Lembu, yang terutama 
dihormati di Euboea "lembu yang kaya dengan". Pada 
Cyprus, tapak arkeologi paling awal mengandungi tengkorak lembu jantan yang 
telah disesuaikan untuk digunakan sebagai topeng (lihat Bull (mitologi)). 
Biasa 
gelaran Boôpis Homerik beliau, sentiasa diterjemahkan "bermata lembu", untuk, 
seperti Yunani zaman klasik, lain terjemahan semula jadi "lembu yang dihadapi" 
atau sekurang-kurangnya "aspek lembu" ditolak. Hera 
kepala lembu, seperti Minotaur akan berada di bertentangan dengan imej ibu akhir 
zaman klasik. Dalam 
hal ini, Hera menanggung beberapa persamaan dengan Hathor dewa Mesir Kuno, dewi 
ibu yang dikaitkan dengan lembu.
Buah 
delima, lambang kuno Dewi Besar, kekal sebagai lambang Hera: banyak delima nazar 
dan kapsul popi pulih di Samos dibuat gading, yang terselamat pengebumian yang 
lebih baik daripada yang kayu yang telah lebih biasa. Seperti 
semua dewi, imej Hera mungkin menunjukkan dia memakai mahkota dan 
penutupnya.
 Dewi Hebe belia, anak 
perempuan Zeus dan Hera. Dipahat 
1800-1805 oleh Antonio Canova.EpithetsHera menanggung julukan beberapa dalam 
tradisi mitos, termasuk:
Αἰγοφάγος 
(Aigophágos) 'Kambing-pemakan' (di kalangan Lacedaemonians [22])Ἀκραῖα (Akráia) (Dia) Tinggi 
[23]Ἀμμωνία (Ammonia)Ἀργεία (Argéia) (Dia) Argos 
'Βασίλεια (Basíleia) 
'Queen'Βουναία 
(Bounáia) (Dia) daripada Mound '(di Corinth [24] [25])Βοῶπις 
(Boṓpis) [26] '-Eyed Lembu' atau 'Lembu-petinggi''White-Bersenjata' 
Λευκώλενος (Leukṓlenos) [26]Παῖς (Pais) 
'Anak' (dalam peranannya sebagai dara)Παρθένος (Parthénos) 
'Dara'Τελεία (Teléia) 
(sebagai dewi perkahwinan)Χήρη (Chḗrē) 
'Janda'Hera, 
anak-anaknya dan hal ehwal ZeusHera mempengerusikan ke atas perkiraan yang tepat 
dari perkahwinan itu dan adalah pola kesatuan dalam katil perkahwinan itu, 
tetapi dia tidak terkenal sebagai seorang ibu. Keturunan 
yang sah kesatuan beliau dengan Zeus adalah Ares (dewa perang), Hebe (dewi 
pemuda), Eris (dewi bengik) dan Eileithyia (dewi bersalin). Enyo, 
dewi perang yang bertanggungjawab dengan kemusnahan bandar dan atendan daripada 
Ares, juga disebut sebagai anak Zeus dan Hera, walaupun Homer menyamakan dengan 
Eris. Hera 
cemburu 'Zeus melahirkan untuk Athena tanpa rekursa kepada wanita itu 
(sebenarnya dengan Metis), jadi dia melahirkan ke Hefestus tanpa dia. 
Hera 
telah muak dengan keburukan rupa Hefestus 'dan memecatnya dari Gunung Olympus. 
Dalam 
versi ganti, Hera sahaja menghasilkan Hebe selepas berubat oleh ketua salad, 
[27] atau dengan menewaskan tangannya di Bumi [petikan diperlukan], satu 
tindakan yang mengakadnikahkan untuk Yunani.
Hefestus 
mendapat membalas dendam terhadap Hera untuk menolak beliau dengan membuat 
singgahsana yang sakti, yang apabila dia duduk di atas, tidak membenarkan dia 
meninggalkan. Tuhan-tuhan 
lain merayu Hefestus untuk kembali kepada Olympus melepaskannya, tetapi dia 
berkali-kali enggan. Dionysus 
dia mabuk dan membawanya kembali ke Olympus ke atas belakang keldai. 
Hefestus 
mengeluarkan Hera selepas diberi Aphrodite sebagai isterinya. 
[28]
Hera, 
musuh dari HeraclesHerakles 
mencekik leher ular yang dihantar oleh Hera, Attic stamnos merah-terfikir, ca. 
480-470 SM. 
Dari 
Vulci, Etruria.Hera adalah ibu tiri dan musuh Heracles, yang dinamakan 
"Hera-terkenal" [29] dalam maruahnya; Heracles adalah wira yang lebih daripada 
Perseus, Cadmus atau Theseus, memperkenalkan cara Olimpik di Greece [30] 
Ketika Alcmene hamil dengan Heracles, Hera cuba untuk mencegah lahir daripada 
berlaku dengan mengikat kaki Alcmene dalam knot. Beliau 
telah berjaya menggagalkan oleh Galanthis, hamba, yang memberitahu Hera bahawa 
dia sudah menyampaikan bayi. Hera 
dihukum Galanthis dengan memutarnya perempuan ini ke dalam 
haiwan.
Manakala 
Heracles masih bayi, Hera telah menghantar dua ular untuk membunuhnya kerana dia 
baring di katil beliau. Heracles 
didikitkan ular tunggal di tangan setiap dan telah dijumpai oleh jururawat 
bermain dengan badan-badan tempang mereka seolah-olah mereka adalah mainan 
kanak-kanak. Anekdot 
[31] dibina di atas perwakilan wira mencengkam ular di tangan setiap, tepat 
sebagai Minoan yang biasa dewi ular pengendalian yang pernah dilakukan. 
"Gambar 
anak ilahi antara dua ular mungkin telah lama akrab kepada Thebans, yang 
menyembah Cabeiri itu, walaupun tidak diwakili sebagai mengeksploitasi pertama 
seorang wira". [32]
Kemudian 
dia menimbulkan Amazon terhadapnya apabila beliau adalah pada salah satu 
pencarian beliau.
Satu 
akaun [33] asal Bima Sakti bahawa Zeus telah ditipu Hera ke menyusu Heracles 
bayi: menemui yang dia, dia menarik dia dari payudara beliau, dan memancut susu 
badannya membentuk memburuk-burukkan di langit yang boleh dilihat hingga ke hari ini. Tidak 
seperti mana-mana orang-orang Yunani, Etruscan dan bukannya gambar dewasa 
berjanggut Heracles di payudara Hera: ini mungkin merujuk kepada penerimaan oleh 
beliau apabila beliau menjadi Abadi. Sebelum 
ini, beliau telah cedera teruk di payudara.
Hera 
ditugaskan Heracles kepada buruh untuk Raja Eurystheus di Mycenae. Dia 
cuba untuk membuat hampir setiap buruh 12 Heracles 'lebih 
sukar.
 Pada 
Asal Bima Sakti oleh Jacopo Tintoretto.When dia berjuang Hydra Lernaean, dia 
menghantar ketam menggigit pada kakinya dalam harapan mengganggu dia. 
Apabila 
Heracles mengambil lembu dari Geryon, dia menembak Hera pada payudara kanan 
dengan anak panah tiga berduri: luka itu diubati dan meninggalkan beliau dalam 
kesakitan malar, sebagai Dione memberitahu Aphrodite dalam Iliad, Buku V. 
Selepas itu, Hera menghantar perongrong 1 menggigit 
lembu, merengsakan mereka dan menyerakkan mereka. Hera 
kemudian menghantar banjir yang menaikkan paras air sungai begitu banyak 
Heracles tidak boleh ford sungai dengan kerbau lembu. Beliau 
bertimbun batu ke dalam sungai untuk membuat air cetek. Apabila 
dia akhirnya sampai mahkamah Eurystheus, lembu telah dikorbankan untuk 
Hera.
Eurystheus juga mahu 
berkorban Bull Cretan untuk Hera. Dia 
enggan korban itu kerana ia mencerminkan kemuliaan pada Heracles. Lembu 
telah dilepaskan dan, merayau Marathon, menjadi dikenali sebagai Bull 
Marathonian.
Beberapa 
mitos menyatakan bahawa pada akhirnya, Hera berkawan dengan Heracles untuk 
menyelamatkan beliau dari Porphyrion, seorang gergasi yang cuba untuk merogol 
semasa Gigantomachy, dan bahawa beliau akan juga memberi Hebe anaknya sebagai 
pengantin perempuannya. Walau 
apa pun membuat mitos-dihidangkan kepada akaun untuk perwakilan kuno Heracles 
sebagai "manusia Hera" ia fikir sesuai untuk pembina Heraion yang di Paestum 
untuk menggambarkan eksploitasi Heracles di bas-relief. [34]
EchoAccording 
penceritaan semula yang baik bahasa mitos dalam Bertukar Ovid, [35] untuk jangka 
masa yang panjang, peri yang bernama Echo mempunyai pekerjaan mengganggu Hera 
daripada hal ehwal Zeus dengan membawa dia jauh dan memuji-muji beliau. 
Apabila 
Hera mendapati penipuan, dia mengutuk Gema hanya mengulangi perkataan orang lain 
(maka perkataan moden kita "echo").
Leto 
dan Artemis / Apollo
When Hera mendapati bahawa Leto mengandung dan bahawa Zeus 
bapa, dia mengharamkan Leto daripada melahirkan pada terra-firma, atau tanah 
besar, atau mana-mana pulau di laut. Poseidon 
memberi kasihan kepada Leto dan berpandukan pulau terapung Delos, yang bukan 
tanah besar mahupun sebuah pulau sebenar dan Leto dapat melahirkan anak-anaknya 
di pulau itu. Sebagai 
tanda kesyukuran, Delos telah diperolehi dengan empat tonggak. Pulau ini kemudiannya 
menjadi suci bagi Apollo. Alternatif, 
Hera menculik Eileithyia, dewi bersalin, untuk mencegah Leto dari akan menjadi 
buruh. Tuhan-tuhan 
lain disogok Hera dengan tiada siapa kalung yang indah dapat menahan dan 
kemudian akhirnya menyerah. [36]
Cara 
sama ada, Artemis dilahirkan terlebih dahulu dan kemudian dibantu dengan 
kelahiran Apollo. Beberapa 
versi mengatakan Artemis membantu ibunya melahirkan Apollo selama sembilan hari. 
Merupakan 
satu lagi variasi menyatakan bahawa Artemis dilahirkan sehari sebelum Apollo, 
atas pulau Ortygia dan bahawa dia telah membantu Leto menyeberangi laut untuk 
Delos hari berikutnya untuk melahirkan kepada Apollo. [37]
Semele 
dan Dionysus
Bila Hera belajar bahawa Semele, anak perempuan Cadmus Raja Thebes, 
hamil oleh Zeus, dia menyamar dirinya sebagai jururawat Semele dan memujuk 
puteri untuk menegaskan bahawa Zeus menunjukkan dirinya dalam bentuk yang benar. 
Apabila 
dia telah dipaksa untuk berbuat demikian, guruh dan kilat menempelak beliau. 
Zeus 
mengambil kanak-kanak dan siap bunting yang dijahit ke paha sendiri. 
Variasi 
lain adalah apabila Hera memujuk Semele untuk memaksa Zeus untuk menunjukkan 
dirinya dalam bentuk sebenar. Malangnya, 
dia mesti melakukan apa puteri mahu, setelah sumpah oleh Styx. 
[38]
Dalam 
versi lain, Dionysus pada asalnya adalah anak Zeus oleh sama ada Demeter atau 
Persephone. Hera 
menghantar Titan untuk mengoyakkan bayi selain, dari mana dia telah dipanggil 
Zagreus ("Torn dalam Pieces"). Zeus 
menyelamatkan hati dan memberikannya kepada Semele untuk menghamilkan dia;, 
jantung diselamatkan, pelbagai, oleh Athena, Rhea, atau Demeter 
[39].
Zeus 
menggunakan hati untuk mencipta Dionysus dan menanam dia dalam rahim Semele-itu 
Dionysus menjadi dikenali sebagai "dua kali dilahirkan". Versi 
tertentu membayangkan bahawa Zeus memberikan Semele jantung makan untuk 
menghamilkan dia. Hera 
ditipu Semele ke meminta Zeus untuk menunjukkan bentuk yang sebenar, yang 
membunuhnya. Tetapi 
Dionysus berjaya menyelamatkannya dari neraka dan beliau tinggal di Gunung 
Olympus.
Lihat 
juga lahir Dionysus 'untuk variasi lain.
 Io
Hera hampir ditangkap Zeus dengan 
seorang perempuan simpanan bernama Io, nasib yang dielakkan oleh Zeus pusingan 
Io ke dalam lembu betina putih yang indah. Walau 
bagaimanapun, Hera tidak terpedaya dan mendesak agar Zeus memberi lembu betina 
sebagai hadiah.
Sekali 
Io telah diberikan kepada Hera, beliau diletakkan dalam pertuduhan Argus untuk 
memelihara anak dipisahkan dari Zeus. Zeus 
kemudian diperintahkan Hermes untuk membunuh Argus, yang dia lakukan dengan 
lulling 100 semua mata untuk tidur. Interpolasi 
Ovid itu, apabila Hera belajar kematian Argus ', dia mengambil matanya dan 
meletakkannya dalam balung yang merak, merangkumi corak mata itu di ekornya. 
[40] Hera kemudian menghantar 1 perongrong (oistros Yunani, membandingkan 
estrus) ) menyengat Io sebagai dia merayau 
bumi. Akhirnya 
Io menetap di Mesir, di mana mengikut Ovid dia menjadi dewi Isis 
Mesir.
Lamia
Lamia adalah ratu 
Libya, yang Zeus disayangi. Hera bertukar 
menjadi raksasa dan dibunuh anak-anak mereka. Atau, 
sebagai alternatif, dia membunuh kanak-kanak perempuan sihir tua buruk dan 
kesedihan itu bertukar menjadi raksasa. Perempuan 
sihir tua buruk telah dikutuk dengan ketidakupayaan untuk menutup matanya supaya 
dia sentiasa akan menghantui sepanjang imej kanak-kanak yang mati. Zeus 
memberi hadiah boleh mengambil matanya untuk berehat, dan kemudian memasukkannya 
semula. Perempuan sihir tua buruk iri hati ibu-ibu lain dan makan anak-anak 
mereka.
Cerita-cerita 
lain yang melibatkan HeraGeranaGerana adalah ratu Pygmy yang bongkaknya dia 
adalah lebih indah daripada Hera. Dewi 
murka berpaling ke kren dan mengisytiharkan bahawa keturunan burung itu harus 
berperang kekal pada orang-orang yang kerdil.
 Cydippe
Cydippe, paderi 
daripada Hera, adalah cara untuk perayaan untuk menghormati dewi '. Lembu 
yang tarik troli diaCydippe 
kagum dengan kesetiaan mereka kepada beliau dan dewi dan bertanya Hera untuk 
memberi anak-anaknya hadiah terbaik tuhan boleh memberi orang. Hera 
menetapkan bahawa mereka akan mati dalam tidur mereka.
Ini 
penghormatan yang dikurniakan kepada kanak-kanak ini kemudiannya digunakan oleh 
Solon, sebagai bukti ketika cuba untuk meyakinkan orang yg sangat kaya bahawa ia 
adalah mustahil untuk menghakimi kebahagiaan seseorang sehingga mereka telah 
meninggal dunia mati berhasil selepas kehidupan yang meriah. 
[41]
Tiresias
Tiresias 
seorang imam Zeus, dan sebagai seorang anak muda dia bertemu dengan dua ular 
mengawan dan memukul mereka dengan kayu. Beliau kemudiannya 
berubah menjadi seorang wanita. Sebagai 
seorang wanita, Tiresias menjadi paderi daripada Hera, berkahwin dan mempunyai 
anak-anak, termasuk Manto. Selepas 
tujuh tahun sebagai seorang wanita, Tiresias sekali lagi menemui ular mengawan, 
melanda mereka dengan kakitangan beliau, dan menjadi seorang lelaki yang sekali 
lagi.
Sebagai 
hasil daripada pengalaman beliau, Zeus dan Hera bertanya kepadanya untuk 
menyelesaikan soalan yang jantina, lelaki atau perempuan, keseronokan yang lebih 
berpengalaman semasa persetubuhan. Zeus 
mendakwa adalah wanita IT; Hera mendakwa ia adalah lelaki. Apabila 
Tiresias berpihak dengan Zeus, Hera melanda dia buta.
Sejak 
Zeus tidak dapat membatalkan apa yang dia lakukan, beliau memberikan beliau 
hadiah nubuatan. Satu 
cerita alternatif dan kurang sering dinasihatkan bahawa Tiresias telah buta oleh 
Athena selepas dia terjumpa ke mandi telanjang. Merayu 
ibunya, Chariclo, dia untuk membatalkan sumpahan beliau, tetapi Athena tidak 
boleh, dia memberinya nubuatan sebaliknya.
Chelone
di perkahwinan Zeus dan Hera, peri bernama Chelone adalah menghormati atau enggan 
menghadiri. Zeus 
mengutuk dengan memutarkannya ke penyu.
Iliad
mengikut kepada Iliad, semasa Perang Trojan, Diomedes berjuang Hector dan melihat Ares 
berjuang di sebelah Trojan '. Diomedes 
memanggil tenteranya untuk jatuh kembali perlahan. Hera, 
ibu Ares, menyaksikan gangguan Ares 'dan meminta Zeus, bapa Ares', bagi 
kebenaran untuk memacu Ares jauh dari medan perang. Hera 
menggalakkan Diomedes untuk menyerang Ares dan ia melemparkan lembing pada 
tuhan. Athena 
memandu lembing ke dalam badan Ares ', dan dia bellowed kesakitan dan melarikan 
diri ke Gunung. Olympus, memaksa 
Trojan jatuh kembali.
Golden Fleece 
Hera membenci Pelias kerana dia telah membunuh Sidero, langkah-nenek beliau, 
dalam satu kuil dewi. Beliau 
kemudian yakin Jason dan Medea untuk membunuh Pelias. Golden 
Fleece adalah perkara yang Jason perlu mendapatkan ibunya 
dibebaskan.
Thrace 
Metamorphoses 
Di Thrace,Hera dan Zeus berpaling Raja Haemus dan Queen Rhodope ke 
gunung, [42] Balkan (Haemus Mons) dan gunung rantaian Rhodope masing-masing, 
bagi keangkuhan mereka membandingkan diri mereka kepada 
tuhan-tuhan.
Penghakiman 
artikel ParisMain: Penghakiman Paris
 Ini 
adalah salah satu daripada banyak kerja-kerja yang menggambarkan acara itu. 
Hera dewi di pusat, memakai mahkota. 
Das Urteil des Paris 
oleh Anton Raphael Mengs, ca. 1757all 
dewa dan dewi serta pelbagai manusia telah dijemput perkahwinan Peleus dan 
Thetis (ibu bapa akhirnya Achilles). Hanya Eris, dewi bengik, tidak 
dijemput. Dia 
telah marah pada ini, jadi dia tiba dengan epal emas yang tertulis dengan 
perkataan καλλίστῃ (kallistēi, "1 tercantik"), yang dia melontar di kalangan 
yang dewi. Aphrodite, 
Hera, dan Athena semua mendakwa menjadi jelita, dan dengan itu pemunya yang sah 
epal.
Dewi 
memilih untuk meletakkan perkara itu sebelum Zeus, yang tidak mahu untuk memihak 
kepada salah satu daripada dewi, meletakkan pilihan ke dalam tangan Paris, 
seorang putera Trojan. Selepas 
mandi pada musim bunga Gunung Ida (di mana Troy terletak), dewi muncul sebelum 
Paris. Dewi 
menanggalkan kesemua pakaian dan dibentangkan diri ke Paris telanjang, sama ada 
atas permintaan atau demi untuk menang. Namun, 
Paris tidak dapat memutuskan, ketiga-tiga ideal cantik, jadi mereka terpaksa 
untuk rasuah.
Hera 
ditawarkan kawalan Paris atas segala Asia dan Eropah, manakala Athena menawarkan 
kebijaksanaan, kemasyhuran, dan kemuliaan dalam peperangan, dan Aphrodite 
menawarkan wanita manusia yang paling indah di dunia sebagai seorang isteri, dan 
dia sewajarnya memilih beliau. Wanita 
ini adalah Helen, yang malangnya, bagi Paris, yang telah berkahwin dengan Raja 
Menelaus Sparta. Dua 
dewi telah marah oleh ini dan melalui penculikan Helen oleh Paris mereka membawa 
kepada Perang Trojan.
 
 
  
Hera dan Prometheus, Tondo plat dari abad ke-5.
 
 
Kuil Hera di Agrigento, 
Magna Graecia.
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
No comments:
Post a Comment